Kobo-Itchi

Kobo-itchi betekent aanval en verdediging is één.Image2

Karatevereniging Kobo-Itchi is op 14 januari 2008 opgericht door Luciën Plet.

 

Tijdens de lessen wordt getraind op :

Techniek training:
Deze bestaat uit stoten, slagen, weringen en traptechnieken.
Close Combat.

 

Kihon:
Dit zijn aanvalsoefeningen waarbij gestoten en getrapt mag worden. Deze oefeningen worden met partner uitgevoerd.
Door deze methode kan men ervaring opdoen met afstandsbepaling en timing. Deze oefeningen zijn essentieel voor het Wado ryu aangezien er veel gebruikt wordt gemaakt van ontwijkingen, deze techniek wordt aangeduid als “tai sabaki’.

In het Wado ryu bestaan er 36 kumite gata.

Idori gata 6 : verdediging vanuit seiza (zittend op de knieen)

Yakusoku kumite 10

Ohyo kumite 8: kumite applicaties om de wado ryu kata uit te leggen (kaisetsu)

Tanto dori 5: mes verdidiging

Tachi dori 10: zwaardverdediging

 

Kata:
Dat is de code van het karate. Hierin zitten alle technieken van het karate verweven.

Een kata wordt als een individuele stijl oefening in een vastgestelde patroon gelopen met het uitbeelden van een gevecht tegen meerdere tegenstanders. Tegenwoordig  kan je ook aan katawedstrijden deelnemen.

 

Zelfverdediging:

De grondlegger van het moderne karate zei ooit: een vermeden gevecht is een gewonnen gevecht. Zelfverdediging wordt hoofdzakelijk bepaalt door je lichaamstaal. Door het beoefenen van karate ga jij je zelfverzekerder voelen en verandert ook je uitstraling waardoor je niet zo snel in een vervelende situatie zult terecht komen. Mocht het toch zover komen dat jij je fysiek moet verdedigen dan biedt wado ryu karate en scala aan zelfverdedigingstechnieken, zoals klemmen, worpen, stoten en trappen om je hieruit te redden.

 

Sparren:

Bij Kobo-itchi hebben we twee manieren van sparren.

Wedstrijd gericht sparren (WKF systeem)
Sparren zoals karate ooit bedoeld was (close combat) met vastpakken, worpen, klemmen, kortom alle karate technieken worden toegepast, behalve schoppen in het kruis en prikken in de ogen.

Ieder op zijn/haar niveau. Tijdens het sparren moet je de aangeleerde technieken laten zien, hierbij gaat het niet om winnen of verliezen.
Discipline, karakter, doorzettingsvermogen, zelfbeheersing en wederzijds respect spelen hierbij  een grote rol.

 

Conditie en kracht:

tijdens de training wordt ook aandacht besteed aan een goede fysieke en mentale conditie, wat zich onder andere uit in een verfijning van de motoriek, verbetering van de houding, groei van zelfvertrouwen en weerbaarheid.